curiouscat.blogg.se

Tips och inspiration till pyssel och handarbete!

Blå #1 - Denim

Publicerad 2013-04-29 12:30:00 i Teman,

 

Jag har redan förklarat min begränsade kunskap kring att sy på maskin. Däremot går det mesta bara man vill det tillräckligt mycket. Det här kuddöverdraget har jag sytt helt själv, och det tog sin lilla tid kan jag avslöja. Denim kan vara ganska svårsytt, men jag tycker ändå det är ett fantastiskt material att använda sig av. Jag sparar alltid mina gamla jeans, och brukar även fråga mina nära om jag kan få deras som de ändå tänkt slänga. På så sätt har jag ett hållbart och tåligt material som jag inte betalat en ynka krona för!

En snabb beskrivning på överdraget:

I kartong klippte jag ut en kvadrat med sidan drygt en decimeter. Sedan ritade jag av längs kanterna på jeanstyget och klippte ut många, många kvadrater. Man väljer själv hur noggrann man vill vara, men jag gick så långt att jag ville ha trådarna i tyget åt samma håll, vilket gör att det tar längre tid att klippa men resultatet får en lite lyxigare känsla. Sedan sydde jag sicksack runt, och klippte av bitarna på diagonalen så att jag istället fick trianglar. Sedan var det bara att passa ihop bitarna och med fulltankat tålamod sy ihop det hela.

Kudden mäter 65x65 cm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag älskar katter, virkning, pyssel och fina saker.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela