curiouscat.blogg.se

Tips och inspiration till pyssel och handarbete!

Sommar i bersån

Publicerad 2013-05-26 22:02:03 i Canvas,

Inspirerad av det vackra vädret satte jag mig och målade. Att måla är ett av mina stora intressen, jag älskar att sätta mig med pensel och färg och sedan skapa helt kravlöst. Här får ni en liten inblick i hur arbetet går till när jag målar!
En sak jag lärt mig med tiden är att inte snåla med färgen. Det är mycket roligare och lättare när man är generös med färgen. Kreativiteten får mer saker att arbeta med plus att det helt enkelt är lättare att dra penseln, den glider lättare över duken.
Det första jag gör är att arbeta fram en slags skiss, så att jag ser kompositionen bättre. Jag försöker också att mer eller mindre fylla duken med färg. Att det inte är den färg det senare ska vara gör inget, utan det handlar bara att få ner idéerna på duken.
Därefter förtydligar jag min vision. Linjer som ska vara skarpa fylls i, fler färger används och vissa detaljer kommer på plats. Ibland kan det vara bra att ta en paus för att färgen ska hinna torka ordentligt. Dessutom får man en mer nyanserad blick när man får lite distans till bilden. Sedan fortsätter arbetet och bilden blir mer och mer detaljerad.
En nyfiken katt på ett fikabord i sommarsolen!

Kommentarer

Postat av: Mia - kakor, klänningar och svunna tider

Publicerad 2013-05-27 23:11:49

Men gu så fint! Jag kan inte måla för fem öre, önskar att jag kunde!

Svar: Tack! Det trodde inte jag heller att jag kunde men sedan släppte jag kraven och då är det så himla roligt :D
curiouscat.blogg.se

Postat av: Neta

Publicerad 2013-05-28 09:23:33

Härligt motiv. Gör att jag längtar mot en mysig sommarfika :)

Svar: Jag också ;)
curiouscat.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag älskar katter, virkning, pyssel och fina saker.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela